Zakończone
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca | |
Tytuł projektu | Sekwencje w XIV-wiecznym Krakowie |
Jednostka organizacyjna Wnioskodawcy | Wydział Historii i Dziedzictwa Kulturowego |
Okres realizacji | 28.04.2023 – 31.12.2023 |
Kierownicy | dr hab. Susi Ferfoglia, prof. UPJPII Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydział Historii i Dziedzictwa Kulturowego |
Kwota dofinansowania | 22 500 zł |
Całkowita wartość | 36 000 zł |
Sekwencje należą do najbardziej niezwykłych wytworów średniowiecznej kultury religijnej świata zachodniego. Najstarsze z nich powstały w wyniku dodawania tekstów do długich wokaliz dołączanych do mszalnych wersetów allelujatycznych śpiewanych przed ewangelią. Od co najmniej XI wieku zaczęto tworzyć je jako odrębny gatunek, w którym zarówno tekst (z coraz chętniej wprowadzanym rymem i izosylabizmem), jak i melodia były oryginalne. Sekwencje wzbudzały entuzjazm zarówno średniowiecznych liturgistów (którzy określali je jako pieśni naśladujące śpiew anielski, przeczucie niewyrażalnej radości niebieskiej ojczyzny, etc.), jak i słuchaczy-laików – charakterystyczne, że polscy konsultanci potrydenckich reform liturgicznych chcieli je ocalić powołując się na przywiązanie do nich „prostego ludu”. Ponieważ zreformowany mszał rzymski zawierał jedynie skromny wybór sekwencji (4), repertuar ten był od XVI w. rzadko wykonywany, a i dziś znany jest głównie specjalistom. Nagranie sekwencji z XIV-wiecznych źródeł z diecezji krakowskiej (Missale notatum z Wawelu, Graduał z Wiślicy, Graduał z Sandomierza), które poprzedzone wcześniejszymi badaniami naukowymi poświęconymi poświęconym Mszałowi z notacją muzyczną z katedry krakowskiej (Biblioteka Krakowskiej Kapituły Katedralnej, ms. 3) pozwoli na prezentację całego przekroju tego zróżnicowanego stylistycznie przykładu średniowiecznej liryki.
Zadanie ma na celu nagranie wybranych sekwencji, które się znajdują w jednym z najstarszych mszałów rękopiśmiennych epoki średniowiecza znajdującym się w Archiwum Kapitulnym Katedry Wawelskiej - Missale plenarium AKKK 3 z ok. 1348–1366 roku. Spisany za rządów bpa Bodzantego, mszał ten oprócz modlitw i ceremonii liturgicznych typowych dla ośrodka katedralnego, zawiera również śpiewy, które towarzyszyły katedralnym obrzędom. Ostatnia część rękopisu zawiera dużą liczba sekwencji, spośród których wiele powstało dla katedry wawelskiej. Celem zadania jest utrwalanie i wprowadzenie do publicznego obiegu wartościowych, nagrań utworów muzycznych epoki średniowiecza w jednym z najważniejszych ośrodków kulturowych Polski uwzględniając ochronę dziedzictwa kulturowego związanego z muzyką. Planowane zadanie jest bardzo innowacyjnym przedsięwzięciem w zakresie odkrywania i wykonywania muzyki średniowiecznej.
Wymiernym rezultatem projektu będzie nagranie utworów sekwencji wydanych na płycie CD, a także dostępnych w formie elektronicznej w przestrzeni internetu (Spotify, szacowny liczba odsłon do 31.12.2023 – 500) w wykonaniu profesjonalnego Zespołu specjalizującego się w średniowiecznej muzyce. Do nagrania będącego efektem projektu zostaną dołączone tłumaczenia tekstów utworów zamieszczone w booklecie do płyty CD. Powstały materiał może być wykorzystywany w popularyzacji muzyki średniowiecznej w społeczeństwie, a także jako istotny element przybliżający ten szczególny okres w kulturze polskiej w edukacji muzycznej dzieci i młodzieży. Materiały dydaktyczne zamieszczone na stronie internetowej projektu będą obejmować zdjęcie oryginale karty rękopisu z utworem, jego transkrypcja na notację współczesną kwadratową, tłumaczenie tekstu na j.polski, wybrane nagrania. Wydarzeniem promującym projekt i tym samym nagranie będzie niebiletowany koncert z udziałem profesjonalnego Zespołu wokalnego Flores Rosarum będącego wykonawcą nagrań.